Waar op te letten bij de aanschaf van een statief?


Een statief kan een belangrijk hulpmiddel zijn bij het fotograferen. Het elimineert namelijk de bewegingsonscherpte die jij als fotograaf aan een foto mee kunt geven, doordat je de camera niet (lang genoeg) stil kunt houden. Ook kan het handig zijn om je camera op een statief te plaatsen als je bijvoorbeeld bezig bent met productfotografie. Je hebt dan namelijk je handen vrij om je product nog net even iets anders neer te leggen of een reflectiescherm vast te houden.

Alleen is niet elk statief in elke situatie even geschikt. Om het wat overzichtelijk te maken waar je nu precies op moet letten bij de aanschaf van een statief, heb ik een opsomming van de belangrijkste punten gemaakt:

  • Degelijkheid en stabiliteit


    Een degelijk, stabiel statief is kort gezegd een statief dat stevig staat en niet snel omvalt wanneer je er een tikje tegen geeft. Dit is belangrijk in bijna elke situatie, want behalve dat je zelf een keer tegen je statief aan kunt stoten, kan je model dat ook per ongeluk doen, zeker wanneer je model bijvoorbeeld een hond is. En vergeet de wind niet…

  • Maximaal belastbaar gewicht

    Controleer altijd wat het max. belastbare gewicht van het statief is. Een statief voor een compactcamera gemaakt, kan namelijk niet het veel zwaardere gewicht van een spiegelreflexcamera met een telelens dragen! Houd daarbij rekening met de zwaarste combinatie die je hebt. De zwaarste combinatie bestaat meestal (maar niet altijd!) uit je grootste en lichtsterkste telelens, een reportageflitser (als je die hebt) en uiteraard je camera. Wanneer je weet of denkt dat je in de toekomst andere lenzen wilt kopen die zwaarder zijn, houd hier dan op voorhand rekening mee. Wanneer je bijvoorbeeld heel graag een 500 mm vastbrandpunt objectief wilt hebben, dan is het zonde om een statief te kopen dat slechts 2 kg kan dragen, want deze lens alleen weegt al zo’n 3 à 4 kg. Nu is zo’n lens ook heel erg prijzig en denk je misschien dat het om die reden niet noodzakelijk is om daar rekening mee te houden. Daar heb je gedeeltelijk een punt. Alleen is er ook de mogelijkheid om zo’n lens een keer, bijvoorbeeld voor een vakantie, te huren.

  • Hoeveel segmenten in de poten

    De poten van een statief kun je inschuiven en uittrekken. Eén zo’n inschuifbaar stuk wordt een segment genoemd. Hoe meer segmenten hoe kleiner het statief in ingeschoven toestand is, dus hoe makkelijker je het mee kunt nemen. Er kleeft echter wel een groot nadeel aan het hebben van veel segmenten. Elk segment moet namelijk dunner zijn dan het vorige, want anders kun je ze niet in elkaar schuiven. Alleen als de segmenten dunner worden, staat je statief ook minder stabiel! Om die reden zou ik persoonlijk niet kiezen voor een statief met meer dan 3 segmenten.

  • De poten van het statief

    
We hebben het al over de dikte van de poten gehad bij de segmenten, maar er is nog een belangrijk punt om op te letten en dat is of je de poten los van elkaar kunt instellen. Dit is in mijn ogen iets dat je absoluut moet willen. Wanneer je namelijk de poten los van elkaar kunt bewegen en per poot de hoogte kunt instellen, kun je je statief ook op ongelijke ondergrond nog waterpas zetten!

  • Waterpas


    Ik gebruikte bij het punt hierboven expres al de term “waterpas zetten”, want in veel statieven tref je tegenwoordig een waterpas aan, dit kan een handig hulpmiddeltje zijn. Echter zou het bij mij niet de keuze van mijn statief beïnvloeden. De ingebouwde waterpas is namelijk ook op veel statiefkoppen terug te vinden en in de moderne camera’s zit ook al een ingebouwde waterpas functie. Wanneer je echter panorama foto’s wil maken (waarbij je meerdere foto’s aan elkaar “stitcht” tot één grote panorama foto), is het wel van belang dat je ook je statief zelf waterpas kunt zetten, want anders loopt je horizon niet recht bij het draaien van je camera.

  • De statiefkop

    
De statiefkop is het gedeelte van het statief waar je daadwerkelijk je camera op plaatst. De kop kun je bewegen en op die manier kun je je camera richten. Er zijn statieven waar de kop en het statief zelf (de poten) één geheel zijn. Dit is een statief met een vaste kop. Meestal vind je dit terug bij de goedkopere en kwalitatief vaak wat mindere statieven. Ik raad liever een losse kop aan. Een losse kop is wel weer een extra aanschaf, maar bied veel voordelen. Allereerst al op kwaliteitsgebied, maar ook op instel mogelijkheden. Er zijn namelijk heel veel verschillende koppen te koop, zodat er altijd wel één te vinden is die helemaal naar je smaak is. Om even een paar opties te noemen:

    • je hebt drieweg koppen, een kop met drie handels, één voor de horizontale draaibeweging, één voor het verticaal kantelen en één voor het horizontaal kantelen;
    • balhoofden, een kop die je zonder handels alle kanten op kunt draaien;
    • joystickkoppen, een kop die je alle kanten op kunt bewegen d.m.v. een joystick handel;
    • schommelkoppen, een systeem dat vooral met grote, zware lenzen erg prettig werkt;
    • koppen met snelkoppelingsplaatjes, dit is een systeem waardoor je je camera heel snel op je statief kunt plaatsen en hem er ook net zo snel weer vanaf kunt halen (hier zou ik persoonlijk altijd voor kiezen) en
    • hydraulische koppen/vloeistof koppen, welke speciaal geschikt zijn om heel soepel te kunnen bewegen. Dit is bijvoorbeeld heel belangrijk bij het maken van een videofilm.
  • Het gewicht van het statief


    Zeker wanneer je je statief mee wilt nemen tijdens een lange wandeling, zul je niet staan te juichen als je statief heel zwaar is. Echter is een zwaar statief wel weer veel stabieler dan een lichtgewicht statief. Dit kan een lastige patstelling opleveren. Er is echter wel een oplossing! Er bestaan carbon statieven. Dit zijn lichtgewicht statieven welke toch heel stabiel zijn. Carbon is een materiaal dat ook gebruikt wordt in de ruimtevaart of bijvoorbeeld voor racefietsen. Het enige nadeel is dat het een heel duur materiaal is. Heb je niet het geld (over) voor de aanschaf van een carbon statief, dan is er nog één andere oplossing. Dat is het gebruik van “zandzakken” (dit hoeven niet letterlijk zandzakken te zijn, je zou ook iets anders zwaars kunnen gebruiken). Veel statieven hebben een haak waar je wat aan kunt hangen. Deze haak zit meestal aan de onderkant van de middenkolom of waar de poten samenkomen aan de zijkant. Hang je wat zwaars aan deze haak, dan staat een lichtgewicht statief toch opeens stabiel!

  • De maximale hoogte van het statief


    De max. hoogte van het statief is een belangrijk punt om op te letten. Je kunt het best kiezen voor een statief dat hoog genoeg is zodat je ook staand goed kunt werken en niet altijd hoeft te bukken wanneer je statief max. uitgeschoven is. Dat houdt dus in dat iemand die 2 meter lang is, een heel andere statieven moet zoeken dan iemand die niet groter dan 1,50 meter is.

  • De minimale hoogte van het statief


    Net zo goed als dat de max. hoogte van belang is, is de minimale hoogte dat ook. Voor het fotograferen van objecten laag bij de grond, bijvoorbeeld bloemen, planten en paddenstoelen in de vrije natuur, is het belangrijk dat je een statief hebt dat heel laag ingesteld kan worden. Niet bij elk statief is dit mogelijk en het zou vervelend zijn als je door je statief beperkt zou worden in wat je kunt fotograferen.

Door: Ellen Reus

www.wolves-fotografie.nl
www.komfotograferen.nl

 

© Wolves fotografie / KOM FOTOGRAFEREN

 

Klik hier om naar de top van de pagina te gaan.