Hoe koop ik veilig tweedehands lenzen

Hoe koop ik veilig tweedehands lenzen? Dit is een vraag die ik regelmatig tegenkom. Niet alleen bij mijn cursisten, maar ook op de diverse fotofora lees ik vaak dat mensen toch erg huiverig zijn om tweedehands lenzen te kopen, aangezien ze bang zijn om de befaamde “kat in de zak” te kopen. Eigenlijk is die angst helemaal niet nodig, zolang je maar weet waar je op moet letten. Vandaar dat ik het tijd vind worden om dat eens duidelijk op te schrijven.

Allereerst ga je natuurlijk uitzoeken welke lens je precies wilt hebben. Zodra je dat weet, kun je gericht gaan zoeken naar een tweedehands lens. Het is natuurlijk mogelijk om tweedehands te kopen bij een fotozaak. Dit raad ik echter ten zeerste af! Vaak kun je daar niet eens zo uitgebreid testen als bij een particulier en zelfs wanneer dat wel kan, zul je altijd duurder uit zijn. Dat is ook logisch, want de particulier wil een bepaald bedrag voor zijn lens ontvangen en hem maakt het niet uit of hij dat van een winkel ontvangt of van jou. De winkel is echter geen liefdadigheidsinstelling en wil ook winst maken. Die winst is het bedrag dat jij dus meer betaald wanneer je bij een winkel koopt in vergelijk met direct bij de particuliere verkoper. Om die reden raad ik dus aan om op de diverse internetsites te gaan kijken. Voorbeelden van internetsites waar tweedehandslenzen te koop zijn: Marktplaats, Tweedehandsnet, Fotoapparatuur en Speurders. Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere opties, maar alles vermelden lukt mij toch niet, vandaar slechts deze vier als voorbeeld.

Wanneer je een lens hebt gevonden, kun je gaan bieden of direct contact opnemen met de verkoper. Uit zo’n eerste contact kun je meestal al wat afleiden. Is de verkoper erg kortaf en is er weinig ruimte om vragen te stellen (zonder dat hij daar een goede reden voor geeft), dan krijg je zelf meestal al geen goed gevoel. Luister naar je gevoel! Meestal is je eerste indruk wel juist en wanneer je geen goed gevoel bij een verkoper hebt, kun je beter verder gaan zoeken. Wanneer echter alles positief klinkt en je de lens wilt gaan kopen. Ga dan altijd de lens zelf afhalen en controleer/probeer de lens zo uitgebreid mogelijk. Wanneer de verkoper je dat niet toestaat, moet je de lens NIET kopen, want dan is er hoogst waarschijnlijk een reden waarom hij niet wil dat je controleert. Je wilt niet na je koop er achter komen wat die reden was!

Canon objectief EF 70-200 mm F2.8 L IS USM - Pruductfotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Je begint de lens eerst visueel te controleren, dus voordat je hem op de camera hebt gezet. Je kijkt of je geen beschadigingen ziet aan de buitenkant, dus krassen of deuken. Zie je die, dan is er waarschijnlijk niet al te voorzichtig omgesprongen met de lens. Natuurlijk hoeft het niet meteen in te houden dat de lens dan niet meer goed werkt, maar je moet wel wat meer op je hoeden zijn en je kunt dit ook gelijk gebruiken om nog even extra over de prijs te onderhandelen. Het glas moet je heel goed controleren op krassen. Is het glas aan de kant van de camera beschadigd, dan moet je de lens simpelweg NIET kopen. Is het glas aan het andere uiteinde beschadigd, dan hoeft dit niet per definitie een probleem te geven. Deze frontlens is veel minder belangrijk, aangezien je een kras op deze kant namelijk niet altijd terugziet in je foto. Dus let er wel op en houd goed in de gaten of je de kras terugziet op de foto’s. Wanneer je de kras niet terugziet op de foto, gebruik je de kras alleen als extra onderhandelingspunt voor een lagere prijs. De contactpunten aan de kant van de camera (die metalen puntjes rond het glas) moeten absoluut onbeschadigd en schoon zijn. Zitten hier beschadigingen, dan heb je kans dat de lens niet goed meer “communiceert” met je camera. De automatische functies, zoals lichtmeting en autofocus, werken dan niet meer goed. Uiteraard moet je de lens dan NIET kopen. Ook wanneer deze punten duidelijk vies zijn, zou ik zelf de lens niet kopen. Dit is natuurlijk schoon te maken, maar het is een onderdeel dat gewoonweg niet vies hoort te worden, dus ik zet in dat geval zelf erg vraagtekens bij hoe er met de lens is omgegaan. Vervolgens ga je aan alles draaien waar je aan kan draaien en schuiven waar je aan kan schuiven. Dit doe je om te voelen of het allemaal soepel gaat (maar niet TE soepel) en vooral om te controleren of er geen zand e.d. tussenzit. Zijn er hier problemen, dan moet je de lens NIET kopen. Het volgende punt is iets waarbij de meeste mensen in de lach schieten als ik het noem of mij heel ongelovig aan gaan kijken. Je moet namelijk aan de lens gaan ruiken! Dat klinkt maf, ik weet het, maar wanneer je een muffe lucht ruikt, dan weet je dat de lens nat is geweest. In dat geval is het wederom simpel: je moet de lens dan NIET kopen.

Na al deze visuele en fysieke controles, is het belangrijk dat je de lens op je eigen camera zet. Dan weet je namelijk hoe die combinatie samenwerkt. Controleer eerst hoe de lens klinkt wanneer je scherpstelt in de AF-stand (autofocus-stand). Maakt hij erg veel herrie of klinkt het gewoonweg niet goed, dan zou het kunnen dat de motor niet meer in orde is. Dit is natuurlijk ook een reden om de lens NIET te kopen. Belangrijk is wel dat je een idee hebt hoe deze lens normaal hoort te klinken. Je kunt dit van te voren testen in een fotozaak. De ene lens maakt namelijk standaard meer geluid dan de andere afhankelijk van welke soort motor er in zit. Verloopt de scherpstelling goed en zonder rare geluiden, dan maak je in ieder geval 4 foto’s. Namelijk 2 op de minimale zoomstand (brandpuntsafstand) en 2 op de maximale zoomstand. De eerst van die 2 is met het kleinste diafragmagetal (F-Camera kant van een Canon objectief - Pruductfotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie getal) en de tweede met het grootste diafragmagetal (F-getal). Wanneer de verkoper je meer tijd geeft, moet je daar zeker gebruik van maken om meer foto te maken in tussenliggende standen. De gemaakte foto’s moet je niet op de camera willen beoordelen. Je schermpje is daar gewoonweg te klein voor en te onnauwkeurig. Veel beter is het wanneer de verkoper zo vriendelijk is om zijn computer ter beschikking te stellen en je het op een grote monitor kunt bekijken (dit zou ik wel van te voren vragen!). Vind je dit vervelend om te vragen en je hebt geen eigen laptop of tablet die je mee kunt nemen, probeer dan van iemand anders even een laptop of tablet te lenen, want de controle op een groot scherm is echt belangrijk! Zien de foto’s er niet goed uit, dan moet je de lens NIET kopen. Zien de foto’s er wel goed uit, dan kun je rustig tot de koop overgaan, je hebt dan namelijk getest wat je testen kan en het eindresultaat (de fotokwaliteit) is ook naar wens, dus waarom dan niet tweedehands kopen? Het scheelt je doorgaans een hoop geld!!

Nog een laatste tip: controleer wel altijd de nieuwprijs, want er zijn nog altijd verkopers die voor hun tweedehands lens meer vragen dan de huidige nieuwprijs en dan heb je pas echt een kater wanneer je daar thuis achter komt na de koop…

De samenvatting van wanneer je de lens dus NIET moet kopen:

1. Wanneer je geen goed gevoel bij de verkoper hebt.
 2. Wanneer je niet mag testen van de verkoper.
3. Wanneer het glas aan de kant van de camera beschadigd is.
4. Wanneer de contactpunten beschadigd zijn.
5. Wanneer het draaien en schuiven problemen oplevert (zand o.i.d.).

 6. Wanneer de lens muf ruikt.
7. Wanneer de scherpstelling vreemde geluiden maakt of niet goed gaat.
8. Wanneer de foto’s na controle op een monitor er niet goed uitzien.

Door: Ellen Reus

www.wolves-fotografie.nl
www.komfotograferen.nl

© Wolves fotografie / KOM FOTOGRAFEREN