High speed fotografie


Wat is nu eigenlijk high speed fotografie?
High speed fotografie is het fotograferen van snelle onderwerpen. Eigenlijk valt daar dus heel veel onder. Je kunt denken aan bepaalde sporten, zoals de race-sport, maar andere vormen van fotografie vallen onder de noemer high speed fotografie, zoals druppelfotografie. Wanneer ik het echter over high speed fotografie heb, heb ik het over een nog extremere vorm van high speed fotografie: het met een luchtbuks kapot schieten van voorwerpen en daar foto’s van
maken.

Kapot geschoten stoepkrijt - High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Welke voorwerpen kun je kapot schieten?
In principe kun je alles kapot schieten dat niet te hard is. Alleen zorgt niet alles voor een spectaculaire foto. Wat in ieder geval goed werkt zijn kerstballen, (water-)ballonnetjes, stoepkrijtjes, glazen, (gloei-)lampen en blikjes drinken. Let alleen altijd goed op de hardheid van je voorwerp, want wanneer dat te hard is (bijvoorbeeld de dikkere glazen of flessen) om te schieten, levert het een hele gevaarlijke situatie op als je het toch probeert! Zo kunnen kogels afketsen en zo’n afgeketste kogel kan alle kanten op vliegen, dus ook naar de camera , de persoon achter de camera of terug naar de schutter. Ook kan een te dik glas nog net stuk gaan door het schot. De energie van de kogel wordt dan overgedragen naar de dikke glasscherven en dit worden vervolgens gevaarlijke projectielen, die je niet tegen je aan wilt krijgen!

High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Welke camera heb je nodig om high speed foto’s mee te maken?
Dit is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt door mijn cursisten. De meeste mensen verwachten dat dat op zijn minst een luxe spiegelreflexcamera moet zijn. Maar nee, dat is helemaal niet noodzakelijk. Ook met een relatief eenvoudige compactcamera, kun je high speed foto’s maken. De enige eis is dat je zelf de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde kunt instellen. Verder zijn er geen eisen voor de camera.

High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Welke lens kun je het beste kiezen?
Behalve bij de compactcamera, waar camera en lens één geheel zijn, heb je natuurlijk ook de keus welke lens (objectief!) je gaat gebruiken. Het is altijd een goede vraag welke brandpuntsafstand je nu precies nodig hebt. Laat ik beginnen met te zeggen dat dit natuurlijk afhankelijk is van de afstand tot je onderwerp en van de grootte van de te schieten voorwerpen. Bij voorkeur is het hoe dan ook een lens met een beetje telebereik, want je wilt niet te dichtbij moeten gaan zitten in verband met de veiligheid. Voor een cropcamera is bijvoorbeeld een lens met een brandpuntsafstand tussen de 50 mm en de 150 mm ideaal en voor een fullframe camera is dat tussen de 75 mm en de 225 mm. Zelf gebruik ik altijd mijn 70-200 mm objectief…

High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Welke overige apparatuur heb je nodig voor high speed fotografie?
Wat je behalve de camera en de lens nog meer nodig hebt, is in ieder geval een statief. Dit is vooral noodzakelijk voor de scherpstelling. Er zit namelijk te lang tijd tussen het scherpstellen en het maken van de foto om de camera op dezelfde afstand te kunnen stilhouden wanneer je uit de hand zou werken. Dus zonder statief zou de scherpte niet altijd (of moet dit zijn ‘altijd niet’) op de juiste plek liggen.
Verder heb je een speciale high speed trigger nodig, twee reportageflitsers, een microfoon en natuurlijk de luchtbuks en de te schieten onderwerpen.

High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Hoe gaat het in zijn werk?
Als eerste moet je begrijpen dat iets dat je met een luchtbuks kapot schiet zo snel beweegt, dat het niet met de sluitertijd van de camera valt te bevriezen. Het enige dat je dan kunt gebruiken om je onderwerp te bevriezen, is licht, flitslicht om precies te zijn.
Flitslicht van de reportageflitser is namelijk veel sneller dan je sluitertijd van je camera. 
Je gebruikt twee reportageflitsers om je onderwerp goed uit te kunnen lichten en je zorgt dat deze precies op het goede moment afgaan, zodat je een mooie actiefoto krijgt. Nu kun je dat zelf gaan proberen te timen, maar dat zal op zijn best een zeer moeilijke klus zijn en op zijn slechts een onmogelijke klus. Daarvoor gebruik je dus de trigger en de microfoon. De microfoon en de flitsers sluit je beide aan op de trigger. De microfoon registreert het geluid van het schot en de trigger laat vervolgens de flitsers met een van tevoren ingestelde vertragingstijd afgaan. Nu is er alleen nog het probleem dat ook je camera precies op het moment dat de flitsers afgaan, de foto moet maken. Ook dat is iets dat jezelf onmogelijk kunt timen. Dit is echter heel eenvoudig op te lossen. Je gebruikt gewoon een hele lange sluitertijd. Natuurlijk krijg je dan in een normale situatie een hele overbelichte foto. Daarom moet je de foto’s in het donker maken. In het donker kan de sluiter immers onbeperkt openstaan, want zonder licht geen foto. Wanneer de flits dan komt is er even heel kort licht en dat maakt dat je een foto krijgt.

High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Is het gevaarlijk?
Ja in principe is deze vorm van high speed fotografie zeker gevaarlijk te noemen! Je bent immers met een luchtbuks bezig en dat is een wapen. Je schiet ook gewoon met kogels… Ook de producten die je kapot schiet kunnen een gevaar geven. Bijvoorbeeld wanneer je glazen kapot schiet, vliegen de scherven in het rond.
Wanneer je dit echter onder begeleiding doet van iemand die goed weet waarmee zij bezig is, wordt het een stuk minder gevaarlijk. Zo laat ik iedereen bijvoorbeeld een veiligheidsbril gebruiken. Ik weet heel goed hoe ik moet schieten en bovenal hoe ik veilig met een buks moet omgaan. Door mijn ervaring weet ik ook vrij goed welke producten veilig geschoten kunnen worden en welke producten niet kunnen. Ik zorg dat iedereen een veilige afstand hanteert, zodat de kans op ongelukken of beschadigde apparatuur minimaal is. Ik kan gelukkig ook nog altijd zeggen dat tijdens mijn workshop high speed fotografie nog nooit iemand echt gewond is geraakt (tijdens mijn eigen oefensessies, toen ik nog niet de ervaring had die ik tegenwoordig heb, ben ik wel een keer door een afgeketste kogel geraakt en ja dat doet best even pijn). Alle apparatuur is gelukkig altijd onbeschadigd gebleven.

High speed fotografie - creatieve fotografie - Door: Ellen Reus - Wolves fotografie

Wil je dit zelf ook proberen?
Natuurlijk is het leuk om zelf ook dit soort foto’s te maken! Je kunt met wat ik hier beschreven heb zelf aan de slag gaan, maar het is wijs om eerst een keer een workshop te volgen. Je kunt dan gebruik maken van mijn ervaring en van mijn apparatuur. Dat laatste scheelt je ook een hoop kosten, want alles bij elkaar is high speed fotografie zeker geen goedkope hobby. Maar de belangrijkste reden is toch dat je dan zeker weet dat je zo veilig mogelijk bezig bent en er zo min mogelijk kans is op beschadiging van je apparatuur of van jezelf! Een extra voordeel is dat je dan niet zelf met de bende zit, want geloof maar dat je hier veel rotzooi door krijgt! Het lastige is dat je vloeistof en scherven door elkaar hebt, dat maakt het opruimen moeilijker. 

Klik hier voor meer informatie over mijn workshop high speed fotografie en het aanmeldingsformulier.